Gevangenpoort Museum
Buitenhof 33
Den haag
Over Gevangenpoort Museum
De Stichting Haags Bus Museum werd opgericht in 1979 en stelt zich ten doel ehet opsporen, aankopen, restaureren en rijdend op de weg brengen en houden van de voor de geschiedenis van het openbaar vervoer in de Haagse regio belangwekkend autobusmaterieele. De eerste daad was de aankoop van de enige nog in redelijke staat zijnde Kromhout-Verheul TBZ100A (nummer 327). Deze bus kon op het nippertje van afvoer richting sloper worden behoed. Het Haags Bus Museum is lid van de Federatie Museumbussen. In de FM zijn vele busmusea vertegenwoordigd. Roerende monumenten. De collectie van het HBM bestaat uit 21 bussen. Verder beschikt het HBM nog over een Kromhout-trekker, een DAF-oplegger uit 1946 en een sleepwagentje met het nummer TD13. Enkele bussen uit de collectie zijn zo waardevol dat ze door de gemeente aangedragen zijn als eroerend monumente op de gemeentelijke erfgoedlijst. De status eroerend monumente hebben de HTM 48, 142, 327, 419, de Citosa 4282, 7639, de NZH 4842 en de Westnederland 3114 gekregen. De oudste bus in de collectie is de Chevrolet eStaff Care met het nummer 142. Dit busje is een replica van het noodbusje dat vlak na de oorlog op lijn 21 naar het vliegveld Ypenburg reed. De jongste bus is een Neoplan-lagevloersbus van de HTM uit 1991. Destijds waren de Neoplan-bussen van de HTM een van de meest revolutionaire bussen in Nederland. Het grootste deel van de collectie is gerestaureerd en rijvaardig. Helaas passen niet alle bussen tegelijkertijd in het museum, zodat een deel van de collectie is opgeslagen in depots in Pijnacker en Wieringerwerf. De collectie in het museum zal voortdurend afgewisseld worden. Al sinds 1924 verzorgt de Haagsche Tramweg Maatschappij het busvervoer in de gemeente Den Haag. In 1927 werd de HTM een egemengd bedrijfe, genaamd eN.V. Gemengd Bedrijf Haagsche Tramweg Maatschappij ,In de moeilijke jaren 1940-1945 wist de HTM zich staande te houden om in 1946 het vooroorlogse busnet weer op te bouwen. Gevorderde bussen werden teruggevonden en eventueel hersteld. Veel nieuwe busseries werden in de jaren e50 aangeschaft om de vervoersgroei op te vangen. Vooral de grote series Kromhout-Verheul bussen en AEC-Verheul bussen bepaalden het beeld van de periode dat de HTM explosieve groei meemaakte. In 1953 werd de garage aan de Viaductweg verlaten om omgebouwd te worden tot werkplaats. De nieuwe busgarage werd aan de Telexstraat geopend.
Locatie
Gevangenpoort Museum
Buitenhof 33,
Den haag
Zoek naar de beste curatoren in uw omgeving
Soortgelijke bedrijven
Baggermuseum Nationaal
Sliedrecht
Beelden aan Zee
Den haag
Belasting & Douane Museum
Rotterdam
Brandweer Museum
Hellevoetsluis
Bredius Museum
Den haag