Het ondernemingsplan

De ondernemingsplannen bieden structuur en strategie voor bedrijven.

Het ondernemingsplan

Voordat je begint met het schrijven van je ondernemingsplan is het belangrijk is het zinvol om eerst goed nagedacht (en onderzoek gedaan) te hebben naar je bedrijfsidee. Als je het bedrijfsidee helder voor ogen hebt dien je de juiste rechtsvorm te kiezen en vervolgens een bedrijfsnaam te bedenken. Vervolgens ga je aan de slag met je ondernemingsplan.

Waarom een ondernemingsplan?

Door een ondernemingsplan krijg je inzicht in je plannen. Het zet je aan om na te denken over alle aspecten die bij het starten van een onderneming relevant zijn. Veelal komen er ook onderwerpen aan bod waar je vooraf eigenlijk helemaal niet over na had gedacht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bepaalde weten of regels of het afsluiten van verzekeringen. In veel gevallen is bij het opstarten van een onderneming startkapitaal nodig. Als je dit zelf niet hebt zal je bij een bank aan moeten kloppen. Een bank vraagt altijd om een ondernemingsplan als je een lening aanvraagt. Hetzelfde geldt overigens voor subsidiegevers en andere geldverstrekkers. Een onderdeel van een ondernemingsplan is dan ook een financieel plan (minimaal bestaande uit een financieringsbegroting, investeringsbegroting en een winst- en verliesrekening). In een ondernemingsplan zet je op papier wat je verwacht dat de mogelijkheden zijn van het opzetten van je eigen onderneming. Het beantwoordt vragen als: Wat wil ik precies gaan doen? Wat voor dienst of product ga ik leveren? Wat is mijn doelgroep of markt? Waar ga ik me vestigen? Welke rechtsvorm kies ik? Hoe wordt de onderneming gefinancierd? Hoe ga ik het aanpakken?

Indeling van een ondernemingsplan

Voorwoord Inhoudsopgave Inleiding Persoonlijke gegevens Eigenschappen en vaardigheden van de ondernemer Missie, Visie & Doelstellingen Interne organisatie Rechtsvorm Regels, vergunningen en verzekeringen Het product en/of dienst Prijsstelling Organisatie (vestigingsplaats, evt. personeel, taakverdeling) Externe organisatie Bedrijfstakanalyse Klantenanalyse Concurrentieanalyse Leverancier- Distributieanalyse Economische ontwikkelingen SWOT-analyse Marketing Is er vraag naar het product? Doelgroep? Promotie Marketingmix Financiƫle zaken Omzetprognose Rentabiliteitsdrempel (hiermee bepaal je bij hoeveel omzet de kosten gelijk zijn aan de opbrengsten en een minimaal resultaat bereikt wordt). Financieringsbegroting Resultatenrekening Exploitatiebegroting Extra te vermelden zaken Haalbaarheidsonderzoek Bereikbaarheid van de vestiging(splaats)

Andere dossiers

Rechtsvormen en aansprakelijkheid

Rechtsvormen en aansprakelijkheid zijn cruciale overwegingen voor ondernemers.

Bekijk

Tips voor startende ondernemers

Handige tips voor startende ondernemers bij het opzetten van bedrijven.

Bekijk